tisdag 30 juli 2013

Med huvudet på tassarna

Ute regnar det. Ordentligt. Rejält. Mycket. Så pass att jag, Sixten,the cat, inte ens tjatar om att få gå ut. Vad ska jag göra därute? Kan man undra. Där smyger bara ilsksinta katter från trakten. Som vill rispa mina öron. Sätta grova klor i mitt skinn. Som nget hellre vill än att sätta mig på plats. Med aggresion och häftigt slagsmål. Så. Jag tar det lugnt inomhus. Torrskodd och välfödd. Nästan välgödd.

Jag lägger mig tillrätta. Med huvudet på tassarna. Där ligger jag och plirar. På vardagsrummets största och mjukaste matta. Ser om det händer något. Har du aldrig tråkigt, undrar människan just då. Förvånat lyfter jag huvudet och ser. Direkt på honom. Tråkigt? Vad är det? Hur gör man för att ha det tråkigt. Kan du några knep? Jag lyckas aldrig bli uttråkad. Less. Ha det så där. Hur kan det bekrivas? Som något enformigt, enahanda?

Jag behöver bara blunda. En smula. Så är jag på jakt. Smyger mig fram i fjärran djungler. Skrämmer papegojor. Eller undulater. Plötsligt är jag en mästare. I att klättra i träd. Klänga i lianer. Utstöta skrämmande vrål. Så befinner jag mig under en Palm. Vid en solig strand. Där i skuggan dåsar jag en stund. Drömmer om fjärran länder. Om ett stort hus. Utanför regnar det. Ordentligt. Rejält. Mycket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...