tisdag 16 juli 2013

Kattstretching för folk och fä

Min människa har noja. Rörelse- och gymnastiknoja. Ju mer han rör sig, desto smalare tror han att midjan blir. När hemligheten är vad och hur han äter. Dessutom tror han att han redan gjort det han tänker. Man skulle gå en långpromenad, säger han. Och sätter sig i närmaste soffa med en bok. Sägandes, det där var uppfriskande!

Själv har jag utvecklat en egen metod. För att bevara mitt smidiga format. Här väljer jag att bortse från vissa kommentarer. Som när en herr Lukas häromdagen såg på mig. Med lysande ögon. Då väntade jag, Sixten, the cat, på en komplimang. Men han sa, som vore han i chock, vilken jättekatt!!!

Min metod kallar jag Kattstretching för folk och fä. Idag presenterar jag grundrörelsen nummer ett. Den ger välbehag och avslappning. I rygg och muskler. Med bakbenen vilande mot marken reser jag mig. Så mycket det bara går. Med, eller på, frambenen. Sååå strääckeer jaag miig sååå myyckeet jaag kaan! Ett bakben i taget får sedan spännas. Innan det därefter grundligt tillåts slappna av. 

Ett par gånger om dagen gör jag Kattstretching. Njuter i fulla drag. Särskilt om jag sovit ihoprullad. Som en nybakad vetekrans. Min människa ser avundsjukt på mig. Varför ser det så skönt ut när du gör den där rörelsen? Om jag försöker sker det under pust och med stön. Ovigt och stelt.

Då säger jag uppriktigt precis som det är. Sanningsenligt. Brutalt. Du är en viktigpetter. En överviktig sådan. Inte för att det gör mig något. Du får vara och se ut hur du vill. Min människa är du hur som helst! Men du kanske skulle må bättre själv?

Då ler han insiktsfullt och en aning skuldmedvetet. Jag ska hoppa över korintkakan, vetebullen, glassen, chipsen. Det blir en lagom motion. När jag hoppar över dem. Högt ska jag hoppa...

Jag fortsätter. Ät mindre!. Kom igen sedan. Så kanske vi kan ge dig lite kattlik smidighet. Kanske, kanske, kanske....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...