tisdag 2 juli 2013

Cool cat i Kattmedalen (vårt Almedalen) - intervju med kulturkattten Sixten

Hur ser du på sambandet mellan katter och kultur?
En ny avhandling visar. Att i samhällen där katterna förekommer sparsamt. Där är det svårt att få ekonomiskt stöd. Även för kulturella aktiviteter. Därför behövs mer stödsystem inom EU. För att promota katters tillvaro! Då blir det också bättre med kulturen.

Men i produktion är produktivitet produktivt. Finns det då något utrymme för kultur?
Jag har hört om företag som döpt om tiduren. Till kult ur. Det kan vara ett sätt. Men snålt. Man kan förstås spela Mozart. I högtalarna. Ljud är också kultur. Men då ska det förstås låta bra! Men man har nog inte tid att dansa folkdans. Samtidigt som bilarna ska skruvas ihop. Det finns kulturella begränsningar.

Företagen behöver inte bara sponsra kultur, utan ge plats för utövad kultur i fabrik och produktion. Håller du Sixten, the cat, med om det?
Italienska professorer hävdar det. Även på verkstadsgolvet skulle fler katter, t ex i ölproduktionen, t ex hos Spendrup, underlätta för kulturen. Vi är absolutister. Gillar piano och harpa. Och gör folk snällare... Uppfinningsrika. Innovativa blir människorna. Man kommer på alla möjliga sätt. För att kunna klappa oss. Tuffa kissar. Cool cats. Och så blir det mer pengar till kultur.

Finns det någon teori som förklara sambandet mellan kultur och katter. Och pengar?
Ja, det finns det.

Säg något mer om detta!
De är svåra. Att förstå. Teorierna. De är på italienska. Begripliga dock. Om man har översatt dessa italienska böcker. Från Milano. Till hjältars och vikingars bröl.

Nu förstår inte jag. Hur tänker du?
Tack, bra.

Var snäll och (dvs att) förklara.
Folk med pengar behövs först. Ett slags Ett punkt noll. Sedan krävs det katter. Punkt två. Ja, och punkt noll. Sedan behöver man pluring. Kalla det Tre punkt noll. När allt finns samtidigt. På en och samma gång. Interrelaterat. Då du. Blir det verkstad. Kulturverkstad!

Till sist, hur ser du på hela det här Kattmedalsmyllret. Finns det plats för kultur?
När jag ser på det. Syns det. Ganska tydligt. Men här är det jätterörigt. Som ett legobygge. På väg. Men eftersom det finns utrymme för mig. Intresse. Nyfikenhet. Måste även detta. Vara en kulturens boning. Ursäkta mig. Nu ringer det i kattmobilen. Dessutom ser jag någon jag känner. Får mig att spinna. Så nu måste jag sticka.

1 kommentar:

  1. Se där ett resonemang på höjder som bara en katt kan uppnå! ;)

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...