måndag 15 juli 2013

Hur välja sin favoritstol

Varje katt borde ha en favoritstol. Det har jag. Den blir rummets viktigaste möbel. Om man frågar mig. Eftersom jag tillbringar en hel del tid. I älsklingsstolen. Inte för att jag bryr mig. Så mycket om tid. Men någonstans ska även en huskatt uppehålla sig. Finnas. Vara.

Valet av stol ställer stora krav. Egentligen är det jag. Som har stora krav. På denna möbel. Om kriterierna är uppfyllda. Väljer stolen nästan sig själv.

1. I stolen ska finnas plats. För en välvuxen katt. Ingen ska behöva svämma över. Verka pösig.

2. Underlaget ska vara mjukt. Gärna fjädra lite. Då blir stolen en skön stol.

3. En varm filt eller kudde är bra. Som man kan snurra runt på. Om det behövs. För att finna bästa viloposition. 

4. Huvudet ska kunna vila på tassarna. Utan att slå i. Stolskarmar. Eller dylikt.

5. Platsen där stolen står. Ska vara öppen. Ge bra översikt. Över rummet. Som i Vilda västern. Ungefär. Så att katten har en utväg. Om någon i cowboyhatt närmar sig. Utstyrd i keps. En blå från Fjällräven. Eller iförd svart basker. Till exempel. Som man vill kunna undvika. Avstånden får inte vara för långa. Till matskål. Och låda.

6. Stolen ska inte användas. Av andra. Hundar. Eller katter. Undulater eller marsvin. Då blir det förvirrat. Med dofterna. Folk ska inte sätta sig. I kattens stol, in spe. Människor luktar nämligen. Mycket mer. Än de vet eller tror. Än deras tröga nosar, näsor alltså, kan registrera. Om sagda stol blir andras. Är risken att man ger katten. I den. Överger den. Och går någon annan stans. 

7. Varje katt vill provligga stolen. En, två och flera gånger. Ska den testas. Den mänskliga sittmöbeln. Som eventuellt ska bli. Kattens vilstol. Somnar katten är det ett gott betyg. 

8. Fred är bra. För en katt. Som är fredsälskande. Ty i denna stol. Ska katten få vara. I fred!

9. Om allt det här tycks stämma. Har stolen gjort sitt val. Den har valt sin katt. Vill någon veta. Så är min nuvarande favoritstol flätad. Av rep. Som en välbyggd korgstol. Bara det att denna min stol. Inte knarrar. Eller knäpper. Utan håller tyst. Tiger still. Så, precis så, som jag vill ha det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...