lördag 15 juni 2013

Var är Sixten? Var är katten?


Var är Sixten? En kort fras som kan sägas på olika sätt. När den nästan sjungs vet jag att man är på jakt efter mig. Men att husfolket samtidigt vill låta mig veta att de kommer. Så att jag kan gömma mig ännu bättre.

Men samma ord kan betyda att man vill hitta mig. För att fråga varför jag har gjort än det ena, än det andra. Då om någonsin håller jag mig undan. Man är inte alldeles tappad bakom en vagn!

Var är katten? Ord som klingar än mer olycksbådande. Då har man kanske hittat ett före detta garnnystan. Nu som trassel. Sådant sker inte för att jag vill ställa till det. Bort det! Men jag tror verkligen att det man kastar på golvet. Är till för mig. Ligger ett garnnystan och en halvfärdig stickning nedanför en fåtölj. Tar jag det som en inbjudan. Varför skulle jag inte göra det?

Ligger samma stickning i en korg jagas trådarna aldrig. Inte av mig. Då hoppar inga maskor av stickorna. Lugnt och försiktigt. Makar jag undan ett och annat. Då lägger jag mig tillrätta i korgen. Understundom. Värmd av växtfärgat yllegarn. Från Estland. Eller rullar ihop mig. På extra bäddvänligt naturgarn från Island. Där kan jag ligga i allsköns ro. 

När man ropar och virrar runt. Här hemma. Sökande efter mig. Rör jag mig inte gärna. Lite respekt vill jag, Sixten, the cat, mötas med. Har jag gått och lagt mig. Trampat runt tills knölarna från stickbeskrivningar täckts över av mjukt garn. Då vill jag inte bli störd. Verkligen inte! Katt i vila. En sådan skylt skulle göra nytta. Hos oss.

Såvida man inte har lite färsk köttfärs. Eller en räka? Lite nystekt bacon kanske? Leverpastej? Kyckling? Att bjuda på. Då vaknar inte bara jag. Utan hungern och alla andra livsandar. Mat går nämligen så gott som alltid före vila. Till och med knastertorrt foder. Det låter ungefär som knäckebröd. När jag tuggar. Så ligger det till. Åtminstone i min värld. 

Så svaret på frågan: Var är Sixten. Är enkelt. Där han tycker om att vara. Så lyder svaret. Mina huvudsysselsättningar i sommar är: Upptagen med kurragömmalek. I vila på noga utvalt ställe. Eller där det finns mat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...