fredag 7 juni 2013

Jag, en tiger?


Vilka egenskaper har du Sixten, frågade människan. Han hade just sett ett program om tigrar på en djurkanal i televisionen. Är du i själva verket en liten tiger? Förklädd till huskatt? Jag stirrade förvånat på honom. Vad var det för frågor? Skulle jag vara ett litet vilddjur? I förklädnad?

Vilka egenskaper har de här tigrarna som du vill att jag ska likna? Jag frågade så för att försöka förstå varför han ville få mig till tiger. Visserligen krympt. Och i förklädnad. Jag är inte randig. Bor inte i den indiska djungeln. Eller i djurpark. Och inte väger jag mer än en människa.

Människan gav inte upp. Tigrar är djur som har en utomordentligt jaktinstinkt. Det har ju du också. Fastän du mest jagar tygmöss, småkryp och flugor. De är smidiga och kan smyga ljudlöst. Ungefär som du. Tigrar kan bli tama. Några bor till och med i ett kloster. Så de har väl en meditativ läggning, ja de tycker om att dåsa och tänka mest på ingenting. Så där som du gör. Ofta.

Nu får du ge dig, sa jag strängt. Jag är en civiliserad katt. Som äter frukost med familjen. Läser ofta morgontidningen vid köksbordet. Är artig och belevad. Hälsar vänligt på besökare. Diskuterar världsproblem med dig. Huserar om somrarna i ett mindre religiöst hus. Ett kapell. Lite mindre än en fullskalig kyrka. Vaktar och håller ordning på omvärlden. Människan såg på mig med stigande förvåning.

Inte visste jag att det var så känsligt. För dig. Jag ger mig, sa han. Förresten - du kan ju till och med hålla små tal. Om man retar dig tillräckligt. Så du vill inte alls bli liknad vid en tiger?

Kan väl hända att jag vill. Någon enstaka gång. När andra katter stryker omkring på tomten. Eller när man behöver skrämma någon som är ute i skumma ärenden. Men inte för att du ska få berätta om vilken massa djurprogram du har sett på TV. Just i det fallet nöjer jag mig. Med att vara en, visserligen unik och ganska ovanlig, men rejält uttråkad svartvit huskatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...