måndag 10 juni 2013

Jag - en solkatt


Sommaren började med mycket sol. Om nu kan kalla juni månads första hälft för sommar. På andra håll i landet har det både regnat och åskat och på somliga utsatta platser har människor fryst och huttrat. De borde vara som oss. Skapade med egen päls!

Sixten, säger min människa nyfiket, varför lägger du dig alltid i solen? På golv och mattor, stolar varhelst en strimma sol letat sig fram. Där hittar jag dig. Du är allt en riktig solkatt.

Nu blir jag imponerad, replikerade jag, Sixten, the cat. Du har just fyllt ordet med en ny innebörd. En katt som ligger och gonar sig i värmen – just en grann solkatt. Visst. Gärna solkatt.

Som av en egendomlig och oväntad tillfällighet föll solen på människans armbandsur. Genast hoppade en liten solfläck fram på väggen. Den hoppade och for så snart han rörde armen. Där har du en annan och lite mindre solkatt, sa jag lekfullt och kastade mig mot ljusfläcken. Som retfullt och utmanande for iväg. Solreflexen rörde sig verkligen som en katt. På intensiv jakt. Oberäkneligt. Hit och dit for den. Så som jag gör när flugorna snabbt lyfter och flyger någon meter åt ett annat håll. Hej och hå. Här går det undan.

Jag stannade upp i jakten på ljuset. Vände mig till människan och sa, jag kan också fylla ordet solkatt med fler innebörder. Det slår mig just nu. Ibland och inte så sällan är dina tankar som spelande solkatter. De hoppar och far. Mellan alla olika infall. Därför framstår du på en och samma gång som rörlig. Och rörig. Här log jag lite avväpnande. Så att människan inte skulle ta anstöt

Jag fortsatte, du borde stilla dig en stund. Kom hit och lägg dig på mattan. I solen. Ta det lugnt. Föreställ dig att du är en solkatt, en sådan som jag. Då kommer du att förstå varför jag söker mig till sol, ljus och värme. Här är det nämligen ljuvligt skönt. Här är det sannerligen gott att vara! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...