onsdag 1 maj 2013

Katter i alla länder - förenen eder!


Jag har inte glömt. Utan minns mycket väl. Hur jag och mina artfränder i Naturmorgonsradio, för inte alltför länge sedan, utmålades som småfåglarnas värsta fiender. Illa!

Naturens ordningar gillas bara i somliga fall. Vi huskatter räknas inte alltid dit. Eftersom vi betraktas som vilda tamdjur. Tama vilddjur. Grrrr. Väääs. Frääs! Man, dvs jag, Sixten, the cat, får lust att protestera. Och demonstrera. Jag är ingen slåttermaskin. Bland småfåglarne. 

Biologins ingenjörer eller radiotjänst redaktörer kunde ju försöka att klippa bort oss ur matkedjan. Så fick de se hur i olag den sköra balansen i naturen skulle råka. Fågelträck på varje cykelsadel. Nåja, själv är jag redan borttagen ur denna kedja. Som innekatt är de villebråd jag fångar visserligen mestadels bevingade. Men då handlar det om enstaka flugor och nätvingar. Dessutom händer det att jag understundom tager mig en geting. I själva verket har mitt fågelintresse reducerats till fågelskådning.

Denna dag ska det visst demonstreras. Runt om. Överallt. Inte på det sätt som sker i matvaruaffärerna. Där demonstreras pannkakor, korvar och annat färdiglagat. Populärt är vad det är. Folk proppar igen butikerna för att få äta lite provmat. Men planerar man det hela kan man nästan bli mätt, säger människan. Nej sådant bryr jag mig inte om. Jag tänker ju på demonstrationståg med marschmusik och plakat. Katter i alla länder - förenen eder. 

I hemlighet har jag förberett ett antal slagord. Som passar bra på 1:a maj! Klockan femton ska jag ta fram banderollerna. Så mina människor får veta. Vad jag vill. Kräver. Behöver. Sedan blir det att tåga runt i vardagsrummet. Ropa och sjunga. Skandera och talköra. Den som vill får ansluta.

Släng inte maten – ge den till katten!

En julklapp räcker inte – vi kräver klappar året runt!

Stöd katthemmen! Töm dem!

Fler kattprogram i Sveriges Radio!

Ropen skalla – rätten att kloa på soffor åt alla!


















2 kommentarer:

  1. Alla katter på Södertälje Katthem kommer tåga runt på katthemmet och skandera. Vi har visst inga plakat, men det räcker att vi går runt. Och tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Här har 7 glada katter travat runt och ropat slagord hela dagen. Våra mattar är nog ganska trötta i öronen nu, men vi får väl se om det blir någon ändring efter våra demonstrationer. "Goda hem åt alla hemlösa katter och lagom gos till alla!"

    Nosgos från klosterkattsgänget

    SvaraRadera

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...