fredag 22 mars 2013

Vårt hem ett tivoli

Nytt hem. Nya möjligheter. Men jag vet att jag inte vill att flyttperioden ska ta slut. Vad går upp mot drivor av silkepapper? Som prasslar och blir bra camouflage. Mattor i rullar. Kartonger att klättra på. Hörn att smyga bakom. I stor mängd. Därtill ett badkar!

Det var länge sedan jag fick balansera på badkarskanten. Eller gömma mig bakom duschdraperiet i ett badkar. Lite genomskinligt. Blir det. Att jag gömmer mig där. Och jamar en smula. De hör mig hoppa ner i karet. Men vad gör det. Roligt har vi. Som vore vårt nya hem ett tivoli. En nöjespark. För katter.

Människan är dock betryckt. En dag fick han gå till jobbet i blåa jeans. Det ville han inte. Därefter fick det bli kostym. Hans vanliga kläder hade inte dykt upp. Än. Låg dolda i någon låda. Dessutom är han mörbultad och ledbruten. Kavandet upp till vindens gömslen och källarens skrymslen tar på krafterna. Han kryper på golvet och sätter i sladdar. Skruvar ihop bokhyllar. Högt och lågt. Upp och ner far han. Han är en sådan där monterare. Själv vilar jag på en trave kartonger. Ser medlidsamt på honom. Ger goda råd. Som en duktig och van arbetsledare. Skicklig. Med klar blick. Ju klokare anvisningar från mina höjder - desto mer muttras det nere på golvet. Så jag passar på. Att sluta nu. Innan något händer.

5 kommentarer:

  1. Låter som ni har fullt upp. Allihopa. Lycka till med "boandet"!

    SvaraRadera
  2. Vilket paradis för en katt!!!!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att ni kommer att trivas bra i ert nya bo - både 2- och fyrbeningar.

    SvaraRadera
  4. Härligt att bo i en nöjespark för katter! ;-) Hoppas att ni snart känner er hemmastadda, både två- och fyrbenta i familjen!

    Vårvinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Låter som om ni fått ett nytt bra revir att bo in er i! Och en så praktisk husse du har... att han muttrar hör till, för tvåbeningar kan aldrig göra något fysiskt utan att låta. Matte undrar varför han inte ville gå till jobbet i jeans? Det gör hon, för hon säger att de passar så bra till prästskjortan...

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...