lördag 16 februari 2013

Hungriga katter äter vad som helst

Kattförståsigpåarna är tusenden! De som vet hur vi är, hur jag är. Lika många, om inte ännu fler, är alla de som menar att katter är omöjliga att förstå sig på. De som ser oss som gåtfulla och outgrundliga varelser.

De som vet mycket om katter hävdar att vi inte bryr oss så mycklet om vad vi äter. Nöden har liksom ingen lag. Blir vi tillräckligt hungriga sätter vi i oss vad som helst. Möss och fåglar. Potats och makaroner som blivit över. Inte vet jag. Jag har aldrig behövt vänja mig. Vid en sådan kost. I en värld som hungrar är det många som tvingas att ha det så. Människor och djur. Miljontals varelser. Det är förfärligt. Bra att det finns en fasta, säger människan. Så att vi kan omfördela ett och annat.

Vi som har förmånen att kunna välja, gör det. Ofta. För kräset. Bortskämt. Som denna morgon. Då hade människans bytt ut blötmaten. Mot något leverpastejaktigt dietmatigt för fullvuxna katter. Icke, sa Nicke. Och så sa jag. Detta var inte för mig. Jag går hellre utan. Denna förmiddag ska jag slingra mig runt fötter och ben. Tills de veknar. Och sätter fram det jag vill ha. Hur det blir imorgon? Inte vet jag. Inte nu. Det vet jag först då. Om ens det.

1 kommentar:

  1. Det är skönt att inte veta.... i förväg vad som väntar. Kanske kommer vi också en dag att behöva leta i soptunnor efter något matnyttigt - eller äta en råtta eller två, men än så länge, tack och lov, slipper vi detta och även om det är fasta nu så får vi äta oss mätta. Det är en nåd att tacka för.

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...