måndag 7 januari 2013

Uppmärksam och beredd

Om uppmärksamhet gav inkomster skulle jag vara stenrik. Minsta ljud väcker mig. En liten knarrning i en golvtilja gör mig alert. Oväntade akustiska fenomen, dova smällar, motorcykelmotorer på högvarv, en sopmaskins morrande väcker min vaksamhet. Bredvid mig sitter min människa, loj och trög. Kanske är det därför jag, Sixten, the cat, bryr mig.

Någon måste vara beredd. Här i huset är det jag. Alert, påpasslig (!), uppmärksam och snabb till aktion. Jag kan inte anförtro honom den uppgiften. Han är alldeles för ouppmärksam. Olyssnande, om man så vill. Jag kan se avslappnad och försjunken ut. Det är en vanlig kattlig list. När man minst anar hur fokuserad jag är - då kan jag sätta fart. OM det skulle behövas.

1 kommentar:

  1. Kanske är det tur ändå att vi tvåbeningar inte har samma vaksamhet? Du förstår, vi börjar alltid tänka så mycket när vi uppmärksammar något att vi troligen hade blivit galna om vi haft kattliga sinnen. Det blir för många intryck för oss att hantera. Istället omger vi oss med katter, som hjälper oss att hålla koll!

    Nospuss från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

    SvaraRadera

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...