måndag 28 januari 2013

Sällskapssjuk

Sällskapssjuk! Borde betyda att man inte mår så bra i stora sällskap, grupper eller folksamlingar. När jag använder ordet så, då blir människan vred. Eller lite småsur, i alla fall. Han tycker att jag ska uppskatta alla människor han släpar hem – för sammanträden, samtal, möten, fester. Han har svårt att respektera att jag mest blir stressad och mår lite illa av alla intryck. Sällskapssjuk. Helt enkelt. Av allt buller, kraftfulla och gälla skratt, högljudda diskussioner, armar som viftar för att understryka argument. Eller med syftet att totalt avfärda någon annans tankegång. Ett sammelsurium är ett passande namn - på denna sällskapsröra. Man kan bli sjuk för mindre. Sällskap.
Människan hävdar envist att sällskapssjukan består av motsatsen. Den betyder att man längtar efter gemenskap med andra. Påstår han. Frenetiskt. När man tröttnar på att vara sitt eget bästa sällskap uppstår denna sjuka: längtan efter andras umgänge. Även jag är sådan. Måste jag tillstå. Ibland. Till exempel om jag har slumrat och småsovit en hel förmiddag för mig själv. Enbart avbruten av mina egna tankar och små infall. Då vill jag verkligen inte fortsätta. Att vara ensam.

När människan äter sin lunch lägger jag mig nära. På köksbordet eller i köksfönstret. Trots att jag avskyr doften av skalen från apelsin står jag ut. Människans lunch består nämligen av en deciliter risgrynsgröt sammanrörd med 2-3 deciliter yoghurt. I denna blandning vevar han ner fint skurna apelsinbitar. Och toppar med några hårda rågflingor. Så fiberrika att man förmodligen kan bygga folkholkar av materialet. Han med sina slöa tänder borde ta det försiktigt. Helst såga itu dem innan han ger sig till att tugga dem.
Där i människans närhet håller jag mig. Där trivs jag. Vi tiger så bra tillsammans. Om det är sällskapssjuka – då är jag helt enkelt inte särskilt frisk. I alla fulla fall - har jag inte hälsan. Inte idag. När det är dags för lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...