måndag 21 januari 2013

En av spanarna är jag.

En av spanarna är jag. Sixten, the cat. Inte en sådan där radiospanare. Som upptäcker trender i samtiden. Jag är mer för att se rörelser. Utanför fönstret. På spaning i den tid som är. Det är mitt kall. Mitt uppdrag.

Tålmodigt sitter jag där. Vickar sparsamt på huvudet för att fokusera. Hittar den minsta lilla förändring i landskapet. Bevakar särskilt närområdet. Runt huset. Rör det sig en hel radda olika personer. Maskiner dessutom. En vanlig dag parkeras det. Folk kan inte fickparkera. Fråga mig. Som ser bilisterna gnugga skärmar mot varandra. Nästan kärvänligt. Så länge det förblir oupptäckt.

Man går förbi huset. Åt olika håll. Vet alla dessa människor verkligen vart de är på väg? Man kan undra. Vår lilla gatstump är numera en isgata. Därför sker vådliga vurpor. Cyklister är nämligen djärva som vikingar i storm. Utan något fast att hålla sig till. De sladdar, slirar och far. Omkull. Det blir nästan för mycket. Att betrakta. Så jag kurar ihop mig. På den heta marmorplattan, fönsterbrädan. Ska bara blunda... liteegrannaa... en stuund...zpanareeen..zzz

2 kommentarer:

  1. Du kunde kanske ta jobb som reporter för närtidningen och rapportera om vad som händer utanför ditt fönster. Kunde kanske tjäna ihop till en massa kattgodis. - Men jag känner igen det där på slutet...zzzzz - så blir det ofta när jag sitter vid teven.

    Nosbuff från Assar, klosternovis

    SvaraRadera
  2. hej, jag heter claes-göran olofsson, och jag undrar om ni vill visa min film på er blogg, http://www.youtube.com/watch?v=0KOYhErjH4U hoppas ni vill det, detta är filmen som ni får visa hur ni vill, eftersom det är jag som är upphovsman...det är en kattfilm

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...