fredag 7 december 2012

På gång!

När jag vaknade och hoppade ur sängen kändes det annolrunda. Idag var jag på. Glad och munter. För att dagen börjat. Så bra. Jag promenerade runt i lägenheten en stund. Sedan tänkte jag att nu får det vara nog. På sjusoveriet. Fast klockan bara var sex. In i sängkammaren. Upp på sängens kortända. Där klippte jag till människan. Hans stora fot. Hårt. Slöfocken. Måste väl vakna. Och stiga upp.

Hörru, sa jag. Upp och hoppa.
Lägg av! Ovänligt och bryskt blev människans svar. Försvinn. Väckarklockan har inte ringt. Än. Det är en halvtimme kvar.
Kom loss, sa jag och drämde till hans fot en gång till. Men inte hjälpte det. Jag fick roa mig själv en stund.

Skuttade ut i hallen för att möta den nya dagen. Daskade till en av morgontidningarna. Som ännu satt kvar i brevinkastet. Ut i köket. Hur var det nu man gjorde med kaffet. Men längre hann jag inte innan människan, mosig och dan, lufsade in i köket.

Vad gör du på diskbänken, frågade han förvånat.
Kokar kaffe, sa jag och gnuggade mig mot kaffekokaren. Inte människan. Utan maskinen.
Om du flyttar dig så sköter jag kaffekokeriet. Du kan gå till skålen och ta hand om matäteriet. Jag ska bara ta fram din mat ur skafferiet. Sa människan och flinade glatt. Jag slickade mig om munnen. Vi var pigga! Bägge. Båda två. Trots att det var så tidigt. Då insåg jag. Detta blir en bra dag. Vi är på. På Gång!

3 kommentarer:

  1. O så härligt att läsa om "att ni båda är på gång!" Tidiga morgnar är ganska trevliga, men det tycker inte våran människa - nej, hon vill sova till klockan nio, men då har vi ju väntat så länge, så länge. Men nu är det bra här för vi har fått tillgång till hela källaren - utom skrudkammaren - för vi har fått möss i källaren och tre av oss är jägare som varit med och jagat möss förr.

    Tass från Rafael, klosterkatt

    SvaraRadera
  2. Hälsning från Märta, vi är nog lite lika du och jag Sixten.Inte bara till utseendet. Nu på vintern tar jag det lugnt,sover länge och kanske inte äter förrän efter nån halvtimma, då undrar husse och matte vad det är med mig! Men det tar jag igen på sommaren, då väcker jag matte kl 02.30 varje natt och vill gå uut, då är inte det bra heller? Vet människorna hur dom vill ha det egentligen?

    SvaraRadera

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...