måndag 3 december 2012

Katt med gubbe

Du är min gubbe, sa jag till människan.
Vad säger du, sa han. Är jag en gubbe? Det kan du väl ändå inte mena.
Jo, du är min lille gubbe. Nils heter du inte. Vilket väl är bra. Eftersom du heter Lars. Då vore det bara egendomligt att kalla dig för Nils. Eller hur!

Nils är en trevlig gubbe. Så här i jultider. Eller advent. Han har ju publicerat en bok. Om katter. Närmare bestämt om en katt. Som flyttade in hos den där Nils.Uddenberg.  Sådant gillar jag.  Den vill jag ha i julklapp. Så får du läsa högt för mig. Tills jag somnar. Men vill du får du gärna läsa högt ur min blogg. Den går också an. fast den inte är tryckt på apper. Ännu. Katt med gubbe vore inte fel att kalla den. Rätt ordningsföljd. Är viktigt. Korrekt ska det vara! Sa jag och hoppade upp på byrån. Där la jag mig tillrätta och visade med all önskvärd tydlighet att vi hade talat klart. För stunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...