onsdag 5 december 2012

Jag är inställd idag

Med den väldiga snö som fallit blir det rörigt. Runt hela huset. Det plogas. Sopas. Skyfflas. Det surrar och låter. Trots det har många svårt att ta sig fram. Över vallar. Uppför små backar. Det halkas och fars.

Jag gör som tågen en sådan dag. jag ställer in mig. Ja, jag är helt inställd på att bara ta det lugnt. Och vila. Så det så. Min människa suckar avundsjukt. När han ser mig gona mig på filten i soffhörnet. Du har det bra du, Sixten, säger han avundsjukt. Just det, svarar jag. Du kanske skulle ställa in dig själv idag, frågar jag honom. Han svarar, jag har god lust, men... Sedan tar han raskt på sig ytterkläderna. Han pälsar på sig med mössa och vantar och tjocka kängor Vi ses, ropar han innan han med en smäll slår igen ytterdörren. Jag tänker på den stackaren. Ut i storm och oväder, i världens snöiga villervalla. Här är det i alla fall lugn och ro! Nu när han har gått.

1 kommentar:

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...