onsdag 14 november 2012

En gammal säck, var hittar man den?

Människan gnolar. Ibland tidigt på dagen. Om det händer före frukost blir jag orolig. Räkna de lyckliga stunderna blooottt, sjunger han. Tills jag inser att han verkar ha räknat dem och verkar missnöjd. För mycket är på tok, muttrar han när jag frågar vad som står på.

Du är bara gammal och missnöjd, säger jag uppmuntrande till honom. Klappa mig en stund så blir det bättre. Fanns det inte en sång om att man skulle lägga sina sorger och bekymmer i en gammal säck? Försök med det!

Var ska jag hitta en gammal säck. Vi har inte ens några nya. Säckar är ute. Borta. Används inte mer. Inte ens en säck potatis ligger i säck. Utan i påse. Allt förändras. Inte ens jag är densamme. Utan någon annan. Så går det, suckade människan visset.

Vad gör väl det? Ta en kartong istället. Det gör jag. Efter en stund i en kartong kan jag glad och fräsch studsa runt här hemma. Häng med, ropade jag och rusade genom vardagsrummet in i sovrummet. Och tro det eller ej, efter mig kom en människa lufsande med riktigt muntra rop: Sixten, var är du? Kom hit! Nu har jag dig snart. Akta dig du. Sixten! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...