Translate

måndag 19 mars 2012

Enahanda liv?

När människorna stannar hemma alla möjliga dagar rubbas rytmen. Nu var det länge sedan jag kunde ha överblick. Visste antalet arbetsdagar. På raken. Kände till. När det var helg. Istället kan det bli lite hur som helst. Med vanorna.

Allt verkar rörigt. Som bara den. Rörigare än då.Till sist vet jag mig ingen råd. Utan jag håller människorna sällskap. en stund om morgonen. Lägger mig på fönsterbrädan. Leker på golvet. Läser deras tidningar. Efter någon timmer säger jag åt dem. Nu vill jag ut på balkongen. Där njuter jag av fågelsången. Och allehanda andra ljud. När jag är riktigt nerkyld kryper jag ner i en säng. Finns det en människa där blir jag varm lite fortare. Då hörs klagovisorna. Du är som en isbit. Varför stannar du så länge på balkongen?

Sedan går jag min väg. Söker ensamheten. Lugn och ro. Gärna i något mörkt utrymme. I väntan på sömn. Verkar det enahanda? Tråkigt? Alls icke. Se det där är mitt liv. I dessa dagar. Vad som kommer sedan. Bekymrar jag mig inte för.

Gammalt ordspråk: Livet är det som pågår när katten tar igen sig. Också.

2 kommentarer:

  1. Man ska icke ifrågasätta katters balkongvaro. Så det så!
    NosPuss Wikki

    SvaraRadera